Randers Kommune har taget initiativ til at styrke arbejdet med og screeningen af særligt dygtige elever på kommunens skoler. Selvom det først bliver et lovkrav fra skoleåret 2024, har kommunen allerede nu sat gang i indsatsen. Målet er at sikre, at alle elever bliver så dygtige som muligt.
Det er vigtigt at give særligt dygtige elever udfordringer, der passer til deres niveau, ligesom det er vigtigt for alle elever. Dette bidrager til glade, sociale og endnu dygtigere elever. Randers Kommune går foran ved at sikre, at alle skoler har en lærer, der har fokus på de særligt dygtige elever.
I det seneste halve år har udvalgte lærere fra alle kommunens skoler deltaget i et internt aktørforløb for at blive klædt på til at implementere denne opgave. Randers Kommune ønsker at være et skridt foran, før det bliver et lovkrav fra Undervisningsministeriet i 2024.
På Vestervangskolen i Randers er det lærer Tina Braad Herping, der har fået opgaven med at implementere det nye fokus. Hun skal sammensætte spændende og udfordrende undervisning, der passer bedre til elevernes forudsætninger.
Derudover skal hun klæde sine kolleger på til at spotte og udfordre de særligt dygtige elever.
Der er ikke en fast ramme for, hvordan skolerne skal tilrettelægge arbejdet. På Vestervangskolen vil de særligt dygtige elever modtage gruppeundervisning, mens andre skoler vil vælge en anden tilgang. Det nye fokus på niveaudifferentieret undervisning vil gavne alle elever, ikke kun de særligt dygtige.
Formanden for skole- og uddannelsesudvalget, Lise-Lotte Leervad Larsen, er stolt over, at Randers Kommune går foran og glæder sig til at følge skolernes arbejde med indsatsen. Ideen stammer fra eleverne, men det viser også, hvor vigtigt det er, at ministeriet har fokus på dette område. Det er vigtigt at rykke på det nu.